2010. szeptember 22., szerda

Hipermarket bonsai



I bought it in a hypermarket for 5 years. It was already clear for me, that this kind of massproduced tree will never be a good bonsai, but it is very good for training purposes.
The goal was to get the branches closer to the trunk, and try to create new branch structure at the lower part of the tree, and reduce the amount of twigs at the apex, to let go energy into the lower branches, because otherwise if I do not change this relation, the lower parts of the tree will have less energy until it will die off.

The first thing was to repot it, because the plantig medium was not suitable to grove bonsai in it: to moist, no drain, but if you want to kill your tree, then this is the right medium. So my advice, if you buy such a hipermarket bonsai, quickly report it into a right medium



Ich habe den Baum in einem Hipermarket vor 5 Jahren gekauft. Es war schon vom Anfang an klar, dass ein solcher Baum nie ein hochwertiges Bonsai sein werden kann, aber es ist ganz gut zum Üben.
Das Ziel war hier, die Zweige näher zu den Stamm und Ästen zu bringen, und eine neue Zweigstruktur an den unten liegenden Äste aufzubauen, und Auslichtung der oberen Teile des Baumes, damit die Energie auch in die unteren Bereiche fliessen kann, sonst wenn ich es nicht mache, werden die unteren Zweige immer weniger energie bekommen, bis die einfach sterben.
Die erste Aktion war eine Umpflanzung, da die Erde war einfach nicht benutzbar für die Kultivierung: zu nass, keine Dranage, aber wenn man einen Baum töten möchte, gerade das ist das richtige dazu. So ich empfehle es immer, wenn man ein Hipermarketbonsai kauft, er soll es sofort in eine Bonsai taugliche Erde umzupflanzen


5 évvel ezelőtt vásároltam ezt a fát egy hipermarketben. Már az elején tiszta volt, hogy sohe nem lesz belőle minőségi bonsai, de jó lesz gyakorolni rajta.
A cél az volt, hogy a törzshöz közelebb hozzam az ágakat, és hogy a lenti részen kialakítsam az ágstruktúrát, és lecsökkentsem a felső részen az ágakat, hogy a lenti részhez is jusson több energia, különben ha nem fordtom meg ezt az arányt, az alsó ágrészek fokozatosan veszítenek erejükből, míg lassan el nem halnak majd.

A legelső akció az volt, hogy átültettem, mert az ültető közeg egyszerűen nem volt alkalmas a bonsai nevelésre: túl nedves, semmi drén réteg, de aki meg akarja ölni a fáját, arra pont ez a megfelelő közeg. Mindenkinek azt javaslom, hogy a hipermarketes bonsai-t azonnal ültesse át egy bonsai-ok számára alkalmas közegbe.

And now the development steps:
Und jetzt die entwicklungsschritte:
és most a fejlődési lépések:

===================== 2 0 0 7 =============================
March 2007: you can see here the lower branches, nearly no structure, less volume at the lower part of the tree than at the apex

März 2007: es ist sichtbar, dass im unteren Bereich eigentlich kaum Zwiegstruktur zu sehen, und die Masse unten viel weniger als oben

2007 március: jól látni az alsó ágrészeken, hogy szinte semmi ágstruktúra, és a levéltömeg sokkal kevesebb lent, mint fent a csúcsnál



======================== 2 0 0 8 ============================



====================== 2 0 0 9 ==============================

Jun 2009: the lower part is stonger, more twigs, more leaves apex dominance is less

Juni 2009: der untere Bereich ist stärker geworden, mehr Zweige, mehr Blätter, die Spitzendominanz ist nicht mehr so stark 

2009 június: az alsó rész megerősödött, több ág, több levél, kezd megfordulni a csúcsdominancia



=====================  2 0 1 0 ================================

Jun 2010: After heavy cutting back
Juni 2010: Nach dem erneuten drastischen Rückschnitt:
2010 július: ismételt drasztikus visszametszés után:



Now, jetzt, most:








And a virtual picture with a new possible pot:
und ein Virtual mit einer möglichen Schale:
és egy virtuális kép a lehetséges edénnyel:

  

7 megjegyzés:

  1. Kínai szil ugye?
    Gratula, hogy megmaradt és hogy ilyen egészséges..
    Egy kicsit harsányabb színű tálban nem gondolod hogy jobban mutatna?? Vajszínű? Világossáarga?

    VálaszTörlés
  2. Remek!
    Szerintem nagyon hasznos példa arra, hogy érdemes tömegcikket vásárolni. Részben igaz lehet, hogy sosem lesz belőle jó bonsai, de én azért nem vagyok ennyire borúlátó. Az mindenesetre látszik, hogy 3 év alatt komoly eredményeket lehet elérni. És ennél bátrabban is hozzá lehet nyúlni, vagy akár hosszab távú elképzelésekbe belecsapni. Teszem azt 3 év szabadföldi neveléssel és a teljes ágstruktúra kezdeti kiirtásával, egy vadi új növényt lehet felépíteni! És mindezt 990 Ft befektetéssel!
    Egyéb iránt, nem jutott eszedbe az alsó két ág eltávolítása? Egy shohin méretű bunjin egész pofásan kijönne ..., kis szögváltás, kis ritkítás ...
    Balázs

    VálaszTörlés
  3. Bollesz, igen kínai szil, és bizony az is eszembe jutott, szerintem is jól illene hozzá. Ezt a tálat egyszerűen google "ulmus bonsai" al találtal kb 0,2 mp alatt, és nagyon megtetszett, mert én is csak a vajszínben gondolkoztam, és nem jött ihlet, hogy mi illene még esetleg hozzá. A kéket valahogy nem szeretem színben a szilekhez, pedig azt is gyakran használják.
    Ami biztos viszont, hogy kerek vagy olvális tálra fog esni a választásom.

    VálaszTörlés
  4. Balázs, még ennyibe sem került, mert leértékelve félig kipusztulva 500 Ft-ra rúgott az ára. És igen, megfelelő kreativitással az eredeti S formát átalakítva teljesen más irányba is el lehet vinni a fát, és egy teljesen új formát kialakítani. Erre lesz jó példám a másik 500 Ft-os hasonló szilem, amit más irányba vittem el, majd azt is felrakom jövőre, amikorra átalakul a megfelelő irányba a fa.
    Bunjin: hmmm, nekem nagyon fenyősnek tűnne a bunjin a szilhez, nem tűnne természetesnek, illetve nehezen tudom elképzelni, hogy hogy gondolnád. Nekem a törzs nagyon csúnya mesterséges hatású, és a mostani alsó ágakkal próbálom egy kicsit kasírozni ezt a hiányosságot.
    Ha gondolod, készíthetnél egy rajzot, hogy hogy gondolnád a szöggel meg a lombbal(olyan jókat tudsz a tus szerű rajzzal rajzolni, mindig nagyon tettszettek ... )

    VálaszTörlés
  5. A kék tál tényleg nem passzolna hozzá.
    A vajszín is csak azért jutott eszembe mivel lombhullató fáról beszélünk, azok kicsit nekem nőiesebbek, ezért gondoltam olyan színű tálra.
    De viszont a törzs kanyarulatától már nem lesz csajos a fa.
    Még esetleg valami alaktalan tál jól passzolna hozzá. Nem sima egyszerű kör vagy ovál.
    Én úgy vagyok hogy nem csak fának kell szépnek mutatnia. Együtt, ha tál is és a fa is hangsúlyos, látványos, sokkal tetszetősebb a kompozíció.

    VálaszTörlés
  6. A bátrabb hozzáállás nem is elsősorban neked szólt, hanem annak, aki ennek kapcsán kedvet kap hozzá. Ami a szabadföldi nevelést illeti, én télen is kint tartom a kínai szilemet, fenyőkéregbe süllyesztve és kiválóan bírta a tavalyi mínusz huszakat is.
    Majd rajzolom, hogy mi jutott eszembe, hátha érdekes lehet. Bunjin szerintem lombhullató fánál is elképzelhető, bár igazad van, hogy egy fenyőhöz, borókához jobban illik első hallásra, de számos olyan hagyás fát láttam már, ami erdőirtásból menekült meg és a törzsön csak fent voltak ágak, mert alul az erdő takarása miatt kihaltak.

    VálaszTörlés
  7. Én a tálakat úgy szeretem kiválasztani, hogy semmiképp se vonja el a figyelmet a fáról, és láthatatlanul, de mégis harmonikusan kiegészítse az összképet, de ne rivalizáljon a fával.
    Alaktalan tál alatt a too rustic frog féléket érted, vagy a milyenekre gondolsz?

    Balázs, ha te mondod, lehet hogy ez évben kint hagyom én is őket.
    Nekem valahogy ennél a fánál nem jön a bunjin stílus sehogy sem, nem tehetek róla. Nekem lombhullató bunjin esetleg akác formájában elképzelhető, azokat szoktam látni, ahhoz van előképen, másnál nem, de rákeresek interneten, hátha tényleg vannak jó lombhullató bunjin-ok

    VálaszTörlés